Hill sa narodil do rodiny, kde motoršport nebol len koníčkom, ale životnou vášňou. Jeho otec, Graham Hill, bol legendou F1, jediným jazdcom, ktorý získal tzv. Triple Crown, čo je víťazstvo v Monaku, 24-hodinovke Le Mans a Indianapolis 500.
Tento úspech urobil z Grahama Hilla jedno z najznámejších mien v histórii motoristického športu. Detstvo jeho syna, Damona, bolo preto neodmysliteľne spojené s pretekmi a vôňou benzínu, no jeho cesta do sveta F1 nebola priamočiara. Strata otca, ktorý tragicky zahynul pri nehode v roku 1975, znamenala začiatok neľahkej etapy.
Damon sa však rozhodol pokračovať v jeho šľapajach, no nebolo to hneď od úvodu príliš ružové. Začínal na motokárach, no tam sa mu až tak nedarilo.
Až v momente prestupu do Formuly Ford sa začal ukazovať jeho talent, kde si svojou húževnatosťou rýchlo získal pozornosť. Jeho jazdecký štýl bol agresívny a plný vášne, čo mu pomohlo prekonať počiatočné problémy a postúpiť vyššie. Pre Damona pritom nešlo len o naplnenie rodinnej tradície, ale aj o prekonanie seba samého.
V sérii Formula 3000, ktorá bola prestupnou stanicou do najvyššej ligy, sa Damon dostal medzi špičkových jazdcov. Tvrdo pracoval a to sa ukázalo aj v roku 1989, keď sa stal šampiónom. Paradoxne, bez jediného víťazstva v pretekoch.
Začiatok kariéry vo Formuly 1 prišiel pre Damona Hilla v roku 1992 s tímom Brabham, ktorý bol v tom čase v ťažkej situácii. Stajňa zápasila s finančnými problémami a tím sa nachádzal na pokraji zániku. Hill dostal príležitosť, no nemal k dispozícii konkurencieschopné auto, čo znamenalo, že väčšinou bojoval na konci štartového poľa.
V roku 1993 prešiel Hill do Williamsu, jedného z najlepších tímov v tom čase, kde začal ako testovací jazdec a čoskoro získal miesto riadneho pilota po boku skúseného Alaina Prosta. V tejto sezóne už získal 69 bodov a celkovo 3. miesto v poradí.
V roku 1994 sa stal lídrom tímu Williams po tom, ako Alain Prost ukončil kariéru a Ayrton Senna tragicky zahynul pri nehode počas Veľkej ceny San Marin
V tomto roku sa Hill ocitol prvý krát v súboji o titul s Michaelom Schumacherom. Ten bol plný napätia, ktoré vyvrcholilo kolíziou v poslednom závode v Adelaide. Hill tak skončil druhý v celkovom hodnotení, len bod za Schumacherom.
Nasledujúca sezóna bola pre Williams už komplikovaná. Hoci mal konkurencieschopné auto, nemecký rival Schumacher bol opäť silný. Hill dokázal vyhrať niekoľko pretekov, ale počas sezóny sa dopustil viacerých chýb. Celkovo tak znova skončil druhý so ziskom 69 bodov, titul si znova vyjazdil jeho rival z Benettonu, Schumacher.
V roku 1996 sa Damon konečne dočkal vytúženého titulu majstra sveta. Tím Williams mu poskytol špičkové auto FW18, ktoré dominovalo štartovému poľu. Bolo to vidieť už od úvodu, Hill vyhral štyri z prvých piatich pretekov a získal dôležitý náskok. Jeho najväčším súperom bol v tejto sezóne jeho tímový kolega Villeneuve.
Tento nováčik naznačil svoju budúcnosť, no táto sezóna mala kompletne patri práve Hillovi. Ten si vďaka svojim skúsenostiam už miesto úspešne udržal.
Kľúčovým bol pretek v Suzuke, kde víťazstvom spečatil svoj prvý titul majstra sveta. Celkovo získal 97 bodov a suverénne ovládol poradie jazdcov. Zároveň sa Damon Hill týmto titulom zapísal do historických rekordov spolu so svojim otcom.
Stal sa totiž prvým synom majstra sveta, ktorý sám dosiahol na vrchol. Pre rok 1997 tak pochopiteľne mal znova tie najvyššie očakávania, no prišlo sklamanie. To prvé v momente, keď sa tím Williams rozhodol neobnoviť s ním zmluvu a tak musel prestúpiť do slabšieho tímu Arrows. To druhé následne počas celého priebehu sezóny.
V novom tíme totiž Hill čelil nespoľahlivému autu a technickým problémom, čo ho stálo množstvo príležitostí na dobré výsledky. Jedným z mála svetlých momentov bola Veľká cena Maďarska. Celkovo však skončil až 12. a získal iba 7 bodov.
Damon Hill ukončil svoju kariéru vo Formule 1 s tímom Jordan, kde pretekal v sezónach 1998 a 1999. Po náročnom roku v tíme Arrows prišiel do Jordanu s cieľom získať späť svoju povesť rýchleho jazdca, čo sa mu podarilo, ale iba čiastočne.
Sezóna 1998 začala pre Hilla rozpačito, ale tím sa postupne zlepšoval. Významný okamih prišiel na Veľkej cene Belgicka, kde Hill v náročných daždivých podmienkach získal svoje posledné víťazstvo v kariére a prvé pre tím Jordan. Tento triumf bol ale výnimočný, Hill zakončil sezónu 1998 až na šiestom mieste v celkovom hodnotení.
V roku 1999 bol už Jordan silnejší, no v tejto sezóne zatienil Hilla jeho tímový kolega, nemec Heinz-Harald Frentzen. Po sérii slabších výkonov sa rozhodol ukončiť kariéru po Veľkej cene Japonska, čo znamenalo koniec jeho pretekania vo Formule 1.
Damon Hill zakončil svoju kariéru s bilanciou 22 víťazstiev, 20 pole positions a 1 titulom majstra svet. Ide o veľmi dobré výsledky počas celkovo 8 sezón.
Po ukončení kariéry sa Damon venoval viacerým projektom. Stal sa prezidentom Britského klubu pretekárov, kde zohral významnú úlohu pri rozvoji britského motoršportu. Tiež pracoval ako komentátor televíznych prenosov F1, čo ocenili aj mnohí diváci. Dodnes je tak Damon Hill prítomný vo svete F1 a úprimne, nikdy ho ani neopustil.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024